سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

«قفسه‌های خالی باغ کتاب» هم دروغ بود. در روزهای اخیر انتشار ۴فریم عکس از قفسه‌های خالی باغ کتاب در یک اکانت توییتری موجب شد موج دیگری از حمله‌های سیاسی علیه مدیریت شهری شکل بگیرد؛ دریغ از آنکه کسی از انتشاردهنده تصاویر بپرسد «این عکس‌ها مربوط به چه زمانی است؟»

باغ کتاب

همشهری- سیدمحمد فخار:یا اینکه «چرا عکس‌ها نمای کلی قفسه‌ها را نشان نمی‌دهد و کادر بسته، بریده و ناقص است؟» برای روشن‌شدن پشت‌پرده و اصل ماجرای این عکس‌ها به باغ کتاب سر زدیم و با محمدحسن سعادت‌هندی، مدیرعامل باغ کتاب در میان قفسه‌های پروپیمان قدم زدیم.

  • قفسه‌ها پر است

بخش جنوبی باغ کتاب جایی است که باید قفسه‌های آن را بررسی کنیم. قفسه‌های زرد و آبی دقیقا همان فریم‌هایی است که به‌عنوان باغ کتاب خالی منتشر شده. مجموعه رمان‌ها، کتاب‌های تاریخی، اطلس‌ها و کتاب‌های مرجع دقیقا همان‌جا به صف شده‌اند. وقتی از مدیرعامل باغ کتاب درباره زمان عکس‌های منتشرشده می‌پرسیم، می‌گوید:‌ «سال پیش ویدئوهایی از برخی قفسه‌های محدود باغ کتاب منتشر شد که در ردیف کتاب‌ها نقاط خالی دیده می‌شد. اما مدت مدیدی است که هیچ قفسه‌ای آنطور که در عکس‌های اخیر بزرگ‌نمایی شده، خالی نمانده‌است.» حین گشت‌وگذار در باغ کتاب، سعید مکرمی، مدیر بخش نشر هم جلو می‌آید و تأکید می‌کند: «باغ کتاب محلی عمومی و در دسترس عموم مردم است. نگرانی دوستداران کتاب به‌راحتی قابل رفع است؛ بیایید ببینید که قفسه‌ها مملو از کتاب‌های مختلف است.»

  • ۴عکس و ۴سؤال

۴تصویری که از باغ کتاب خالی در فضای مجازی منتشر شده، مربوط به بخش سروستان باغ کتاب است که کتاب‌های بزرگسالان در آن به مخاطب معرفی و عرضه می‌شود. این بخش در سمت چپ ورودی اصلی قرار دارد و به قول سعادت دردسترس‌ترین بخش باغ است؛ اما مشخص نیست زمان گرفته‌شدن عکس‌ها چه دوره‌ای است؟ نکته دیگر اینکه چرا در هر فریم، قفسه‌های پشتی مشخص نیست؟ وقتی عکس‌هایی قرار است خبر از یک باغ کتاب خالی بدهند، چرا باید فقط ۴فریم عکس بسته و بریده‌شده به مخاطب عرضه ‌شود؟ آیا نباید کادر عکس دست‌کم بخشی از قفسه‌ها را در نمای باز نشان دهد؟!

  • بدهی قبلی‌ای که صفر شد

یکی از ابعاد کذب تصاویر قفسه‌های باغ کتاب این بود که برخی گمان کردند بدهی این مجموعه به ناشران باعث خالی‌ماندن قفسه‌ها شده است. وقتی این موضوع را از مدیرعامل باغ کتاب می‌پرسیم که به بخش قفسه‌های سفیدرنگ رسیده‌ایم. او می‌گوید: «خودتان نگاه کنید؛ قفسه‌ای خالی نمی‌بینید؛ چراکه برخلاف شایعه مطرح‌شده، بدهی باغ کتاب به ناشران و مراکز پخش کتاب به‌تازگی صفر شده است و بزرگ‌ترین مرکز کتاب کشور درحال‌حاضر ارتباط خوبی با مجموعه‌های مرتبط با تامین کتاب دارد و از معضلاتی که در مدیریت‌های گذشته وجود داشته، عبور شده است. همچنین بخش مطبوعات به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.»

  • خدمت‌رسانی ۳۶۵روزه

نگهداری و پشتیبانی از مجموعه ۶۵هزار مترمربعی باغ کتاب کاری بزرگ و ارزشمند است. مدیر بخش نشر باغ کتاب با تأکید بر این موضوع صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «تردد روزانه ۱۰ تا ۱۵هزار نفر سرمایه‌ای ارزشمند برای این مجموعه است. برای آشنایی با این حجم خدمت می‌توان آن را با نمایشگاه کتاب تهران مقایسه کرد که ۱۰روز با هماهنگی چند وزارتخانه و صرف بودجه‌های کلان برگزار می‌شود؛ درحالی‌که باغ کتاب ۳۶۵روز سال باز و در حال خدمت‌رسانی است.»

  • شواهد دروغ‌بودن شایعه باغ کتاب خالی

نامشخص‌بودن زمان گرفتن عکس‌ها

  • چه مواقعی قفسه‌های باغ کتاب خالی می‌شود؟

- نظافت قفسه‌ها

- انبارگردانی

- آماده‌کردن قفسه‌ها برای کتاب‌های جدید

- تغییر دکوراسیون

  • مولفه‌های تامین کتاب در باغ کتاب

- لحاظ‌شدن همه سلایق و موضوعات

- مورد نیاز مردم بودن

تغییرات قفسه‌های باغ کتاب از شهریورماه تاکنون به روایت اعداد

۴۵هزار عنوان کتاب سفارش داده شده‌است.

۱۳۵هزار نسخه کتاب جدید به باغ کتاب رسیده است.

۱۹۴۷۵ عنوان در ۸۶۴۲۲ نسخه ثبت شده و در قفسه‌ها نشسته‌است.

۲۶هزار عنوان در حال ارسال از سوی ناشران و مراکز پخش است.

۱۵۰۵ عنوان محصول فرهنگی و نوشت‌افزار سفارش داده شده است.

۵۸۱۶۸ قلم کالا ثبت شده و در قفسه‌ها نشسته‌است.

کد خبر 891088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha